lördag 14 januari 2012

Samarbeta med textskrivande eller ritande.

Jag använder Piratepad när jag skriver veckobrevet. Länken har jag delat med mig till mina kollegor för att de ska kunna fylla i det jag glömmer eller skriva det som gäller för deras verksamhet (fritidspedagog och förskollärare). Om man vill kan man ha olika färger till olika personer som skriver. Man kan gå tillbaka i tiden och hämta upp sådant man raderat.
Här har man dessutom stora möjligheter att låta elever t ex samarbeta kring en text.
Sync.in påminner väldigt om piratepad. Jag har ännu inte provat så pass mycket att jag upptäckt några stora skillnader.



Awwapp.com (A Web Whiteboard) Fungerar på samma sätt fast det är ett ritprogram (väldigt enkel med få val)man samarbetar i . Du kan dela med dig av sidans URL och då kan andra gå in och rita tillsammans med dig. Det du/ni ritat kan läggas ut på facebook eller twitter.
Tänk vad roligt man kan ha med elever som t ex två och två sitter och ritar tillsammans utan att kunna prata med varandra.

Draw-it-live är en liknande tjänst. En gemensam whiteboard kallar de det.

Sedan har vi FlockDraw som också är till att samarbeta online med ett ritverktyg. Det finns möjligheten att chatta. 
Du kan bädda in på en blogg så att alla som vill kan vara med också samarbeta. Tyvärr blir bilder otroligt stor och jag kan inte se i källkoden att man kan ändra storleken. Ni kan i alla fall prova att samarbeta här där jag skapat en online-whiteboard...