lördag 4 februari 2012

3 sätt att dela med dig av webbsidor med dina kommentarer på...

Awesomescreenshot är en sida där du laddar ner ett verktyg i vilket du kan ladda ner webbsidor till en del eller till fullo och sedan göra markeringar (streck, rutor, cirklar, fria linjer och text, i valfria färger) på den. Se filmen nedan.
Denna screenshot kan du sedan ladda ner som fil eller ladda upp på diigo.com tillfälligt eller permanent om du har ett konto. Du kan också få en länk att dela med dig av eller dela med dig via twitter, facebook eller mail.
Fundera själv ut vad du kan ha för nytta av den. Jag kan själv se att jag kan ha nytta av detta både med elever och kollegor som behöver guidas på en webbsida.
Efter att själv ha provat måste jag säga att det är fantastiskt lätt.



Bounce är också en sida som gör att du kan dela med dig av screenshots. Skriv in webbsideadressen så får du en bild att "kladda" på. När du är färdig får du en url att dela med dig av.
Så här såg det ut när jag testade:

Och här är länken som jag nu har klistrat in: Bounceapp

Sista sättet är via Markup. Sidan lägger du till i bokmärkesraden så att du lätt har den tillgänglig när du behöver den:

Så här blev länken.